טיפים איך לעצב אולפן הקלטות ולשמור על אקוסטיקה מושלמת

למידע נוסף השאירו פרטים 👇

איך לעצב את אולפן ההקלטות שלך ברמה שתהיה לך אקוסטיקה מושלמת?

יצירה של מוזיקה זה פשוט כיף, מי שמתחבר לזה וחי את זה מבין בדיוק על מה מדובר, כדי שאפשר יהיה ליצור מוזיקה ברמה גבוה כמובן שקודם כל אתם אמורים לדעת איך עושים את זה, וגם לייצר סביבת עבודה שתאפשר לכם ליצור מוזיקה ברמה גבוה.

כאשר מדובר על סביבת עבודה של אולפן הקלטות יש לקחת כמה גורמים מכריעים בחשבון, אבל על דבר אחד אין ויכוח שזה האקוסטיקה של אולפן ההקלטות שלכם. זה לא משנה אם אתם מייצרים מוזיקה אלקטרונית לגמרי או מוזיקה שכולה אקוסטית עדיין בנושא של הסאונד אתם לא יכולים להתפשר והאקוסטיקה של האולפן שתבנו תהיה עקרונית עבור המשך הדרך.

המשמעות של עיצוב אולפן הקלטות והתאמת האקוסטיקה שלו לצרכים שלכם

כאמור לאקוסטיקה של אולפן הקלטות יש חשיבות אדירה, אם אתם מעוניינים לייצר מוזיקה ברמה גבוה אתם חייבים ליצור לעצמכם את התנאים המתאים לכך, זה אומר שתצטרכו את הכלים המתאימים להקלטת המוזיקת את הציוד להשמיע את המוזיקה וכמובן ליצור אקוסטיקה של אולפן הקלטות מקצועי. 

דיברנו על מוזיקה אלקטרונית, או מוזיקה אקוסטית ממקום שהתהום בין ההבדלים ביניהם היא עמוקה אך עדיין נצטרך אקוסטיקה טובה לשניהם. 

אפשר להבין שלהבדלים האלה תהיה גם משמעות באיך ניצור את האקוסטיקה במקרה שאתם יוצרים מוזיקה אלקטרונית קרוב לוודאי שתצטרכו חדר אחד ראשי שבו תתרכז רוב היצירה, באופן טבעי זה יהיה גם המקום בו תצטרכו להשקיע באקוסטיקה מתאימה.

במקרה שאתם מעוניינים להקליט מוזיקה אקוסטית קרוב לוודאי שתצטרכו חדר נוסף שבו תקליטו את הכלים האקוסטיים שלכם כמו לדוגמא מערכת תופים, גיטרה אקוסטית או שירה של זמר. 

בשני המקרים אנחנו מחפשים להפיק את הסאונד האיכותי ביותר וכמו כן בשני המקרים רוב הסיכויים נשתמש באותם חומרים שיעזרו לנו להפוך את החדר לאקוסטי ההבדל יתבטא יותר בתכנון האולפן עצמו מבחינת המיקום של הציוד המיקום בו תבצעו את ההקלטה עצמה והדרך שאתם מקליטים את המוזיקה.

את האקוסטיקה עצמה אנחנו משיגים על ידי חומרים כמו למשל ספוג מיוחד הנקרא ספוג אקוסטי שמטרתו לספוג תדרים ולייצר סאונד נקי שנוכל לייעל לטובתנו. 

מעבר לעובדה שאולפן ביתי בדרך כלל נמצא בסביבה של שכנים אשר רעש הבוקע מהחדר עלול להפריע להם ישנה העובדה שאנחנו מעוניינים ליצור לעצמנו סאונד איכותי ככל הניתן.

הצבה של ספוגים אקוסטים במיקומים אסטרטגיים משפיעים באופן ישיר על האקוסטיקה של החדר, ישנם מספר סוגים  שונים של ספוג אקוסטי הבנויים בצורות שונות כאשר המטרה שלהם היא לספוג את הצלילים והתדרים שנוצרים מהמוזיקה שאתם מייצרים ולהעניק לכם סאונד איכותי שנשמר בחדר ומגיע הרבה פחות לשכנים מאשר היה מגיע לולא הייתה אקוסטיקה בחדר.

האם יש משמעות למיקום של הרמקולים מבחינת אקוסטיקה של אולפן הקלטות?

אחרי שסיימנו עם עיצוב החדר מבחינת החומרים שאמורים לספק לנו אקוסטיקה כמו הספוג האקוסטי שדיברנו עליו. השלב הבא הוא לארגן את החדר מבחינת הציוד איפה שמים כל דבר, חלק מהתכנון של האקוסטיקה אמור לכלול גם את המיקום של הרמקולים שהם אחד המרכיבים הכי מרכזיים מבחינת הסאונד שאנחנו מקבלים ומנסים שהוא ישמע בשורה התחתונה ברמה הכי גבוה שאפשר לקבל ביחס לציוד עצמו ורמת האקוסטיקה של החדר.

הצבת הרמקולים הם בעצם אחד הגורמים הראשיים לאיך האולפן יתנהל בהמשך דרכו כך שחשוב לעשות תכנון מוקדם גם בהתאם לגודל החדר וגם בהתאם לנוחות מירבית שתוכלו להפיק ממנו.

המיקום הסופי של הרמקולים יקבע עבורכם את הדרך בה תשבו מול המיקסר או הקונסולה שלכם ותבצעו את כל עבודות עריכה והקלטה של המוזיקה שלכם כך המשמעות של המיקום שלהן היא סופר חשובה מכל הבחינות גם מהבחינה של הסאונד שתקבלו בהתאם לאקוסטיקה שיצרתם וגם לנוחות העבודה שלכם ביחס לאיפה כל דבר ממוקם בחדר.

איזה ריהוט צריך שיהיה כדי לעשות עיצוב אולפן הקלטות?

תחשבו על הציוד שלכם ועל כך שאתם רוצים לסדר אותו בצורה כזו שיהיה לכם נוח ויעיל לתפקד באולפן, את הריהוט אתם צריכים להתאים לציוד עצמו למשל הרמקולים חייבים לעמוד על סטנד כלשהו כדי שיוכלו להפיק את הסאונד הטוב ביותר.

את הקונסולה, המחשב, הכרטיס קול וכל הציוד הנלווה שלכם אתם גם צריכים למקם על שולחן טוב שיכול להכיל את הכל בצורה מסודרת נוחה ויעילה לעבודה. כך שגם במקרה זה אתם צריכים לחשוב ולתכנן את השולחן שלא יהיה גדול מדי לחדר שלכם אך עדיין יהיה מספיק גדול ויעיל לעבודה.

דבר נוסף שאתם צריכים לקחת בחשבון מבחינת הריהוט של האולפן זהו הכיסא שאתם יושבים עליו קחו בחשבון שאתם הולכים לשבת שעות רבות באולפן כך שחשוב שיהיה כיסא נוח לבריאות שלכם אין מחיר.

לסיכום:

כדי ליצור אולפן הקלטות מקצועי חשוב ליצור אקוסטיקה טובה על כך אין ספק, המשמעות של אקוסטיקה טובה לפחות טובה יכול להוות הבדל משמעותי בתוצאה הסופית של היצירה שלכם. 

חשוב לתכנן מראש את האקוסטיקה שלכם ולהתאים אותה לחדר וגם לצרכים שלכם, את האקוסטיקה עצמה בעיקר באולפנים ביתיים יוצרים בדרך כלל על ידי ספוג אקוסטי שמטרתו היא לספוג את התדרים ולשמר את איכות הסאונד בחדר.

זה לא משנה איזה סוג של מוזיקה אתם רוצים ליצור,
אם אתם רוצים ליצור מוזיקה איכותית אתם חייבים להשקיע לא רק בציוד יוקרתי ואיכותי אלא גם באקוסטיקה ש החדר בו אתם עובדים זה יעשה עבורכם את ההבדל וברגע שתהיה לכם אקוסטיקה טובה תבינו את ההבדל וגם תוכלו להבין שעצם העובדה שאתם שומעים הכל יותר טוב אתם בעצם משדרגים את עצמכם מהבחינה המוזיקלית ולאט לאט מייצרים מוזיקה איכותית שמשתפרת כל הזמן.

תוכן עניינים